måndag 21 mars 2011

En tur till stan!

Idag blev det en shoppingtur till närmaste stad.
Ja jag tog på mej "spenderarbyxorna" och åkte iväg halv 9 i morse, kände mej seg och trött efter arbetshelgen men förstod att det skulle kännas mycket bättre då jag kom fram. Det är 11 mil enkel väg tyvärr så det är både dyrt och tidskrävande då lusten faller på!:)
Jag hadde tur för då jag klev in på Granngården så hadde dom nyss fått in en hel stapel med liljelökar och jag kunde inte motstå frestelsen, jag köpte även 2 nya odlingslådor där. Dom kommer verkligen att behövas för nu är det snart slut på dom som jag hadde, även brickor, plastlådor och gamla ugnsplåtar är upptagna.
Köpte även 4 säckar 50 liter Weibulls proffsjord, såklart!!! Det var ju därför jag åkte egentligen!
På trädgårdshandeln blev det två gulbladiga penningblad och en spikfuchsia, bladet som ligger på fatet stoppade hon ner och sa att jag kunde rota det! Gulligt!! Jag tror att det är en taklök? Kunde ju inte fråga och visa mej oproffsig ha ha ha...
Jag köpte även en makrolins eller va det nu kallas till min Canon kamera för jag vill sååå gärna ta närbilder på blommor och insekter till sommaren, hoppas bara att jag nu klarar att lära mej hur det funkar. Lyckas jag så ska ni få se lite hemska spindel närbilder och andra småkryp, jag längtar verkligen!
Det blir nog perfekt eftersom jag har lite spindelfobi.
Mina sydafrikanska kannor växer på bra, fick fröer av en vän på Aot-forum.

Sådde känguruäpple och så här ser dom ut nu, jag måste nog byta jorden som jag satte dom i för den känns inte bra. Vissa jordar är som torv som inte suger åt sig vatten nästan, synd att dom säljer sån skit. Dumma mej köpte ju en säck.:(

Så budade jag på Tradera på miniänglatrumpet/klockviol fröer och vann vilket förvånade mej för det blev pinsamt billigt, nåja jag sådde och nästan alla grodde så jag sparade 5 stycken. Tror att jag måste ge bort eller byta bort 3 stycken för jag har inte plats. Jag har ju en stor änglatrumpet och en rödblommande miniängel redan.
Ja så var det dom tre Ricinerna som jag hoppas ska växa allt vad dom bara kan för jag och några fler på Aot "tävlar"(på skoj) om vem som kommer att ha den största till hösten. Det blir ingen vinst eller pokal utan man får bära äran som mästare på Ricinodling skulle jag tro.:)) Jag ska mata dom med äkta koskit och kämpa tappert!
Fick denna fina plantering av min dotter o hennes sambo då jag fyllde år och nu doftar det gott, pärlhyacinterna håller på att slå ut och den söta Gardenian har massor med knoppar. Har aldrig haft Gardenia tidigare så jag tar gärna emot goda råd och den doftade sååå gott då dom första blommorna slog ut!

Nu ska jag gå iväg och plantera ner liljorna i djupa krukor för jag antar att dom mår bättre av att komma ner i jorden än att ligga i en påse.

Förresten så har jag inte lärt mej hur man svarar på frågor då nån skriver ett inlägg här, så förlåt mej och jag ska lära mej. Jag ska även ändra vissa saker bara jag får tid nångång!

Tack för att ni hälsar på och nu kan man välja "anonymt" om man vill skriva nåt, Hittade äntligen problemet!!!
Kram, kram!!!

10 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tack för titten in till min blogg.
    Kul... för då hittade jag till din.
    Roligt att du har börjat blogga, har lagt till mig som följare här hos dig.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. hej och tack Helen! Så roligt att du kikade in här, välkommen åter! Jag har kämpat och försökt att lära mej hur det funkar så nu går det lite bättre!
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Men vilken fin o proffsig hemsida du har!!!!Den kommer jag verkligen att kika in i:) kram från Ethel

    SvaraRadera
  4. Hej! Ethel! Kul att du tittar in, proffsig behöver man inte va för att fixa denna blogg, det var riktigt enkelt. Jag kan visa dej då vi ses!
    Kram/Ewa

    SvaraRadera
  5. Hej å hopp! Hittade din länk på ett annat ställe. Var låter vi vara osagt, va? :D Säg till om du inte kopplar vem jag är.
    Vad roligt att du börjat blogga!
    Min blogg är ingen direkt trädgårdsblogg. Kanske blir det lite mer sånt i sommar, men det tror jag inte! :D
    Kram!/Fru Gårman

    SvaraRadera
  6. Förresten, Du har ordverifiering på. Det är jobbigt och krångligt för den som kommenterar. Om du vill får du jättegärna ta bort den. Så här gör du: http://frugarman.blogspot.com/search/label/ordverifieringskampanj

    SvaraRadera
  7. Det var trevligt att få följa med dig till sta'n ;-)

    SvaraRadera
  8. Härligt att se att du har så mycket pågång, Ewa!

    SvaraRadera
  9. Perfekt att du köpt en macrolins, jag arbetar bl.a som fotograf så hör av dig om det är något du inte förstår med det nta objektiver.

    Macro-världen är en av de häftigaste världar man kan upptäcka, ett tips är att du ställer kameran i läga M (manuell) :-)

    SvaraRadera
  10. Hejsan och tack alla ni som har skrivit! Tack för tipset Hasse, det är nog mycket troligt att jag kan komma med lite frågor frammöver.:)
    Ewa

    SvaraRadera